خانه > Uncategorized > دور زدن محدودیت های نام گذاری فایلها و فولدرها در ویندوز

دور زدن محدودیت های نام گذاری فایلها و فولدرها در ویندوز


حتما تا به حال متوجه شده اید که برای نام گذاری فایلها و فولدرها نمی توانید از یک سری کاراکترهای خاص مثل  ستاره * علامت سوال ؟ کوچکتر و بزرگتر > < دو نقطه اسلش / بک اسلش \ و علامت یا | استفاده کنید در ادامه روشی ابتکاری برای دور زدن این محدودیت خواهید یافت
امتحان کنید چرا که سیستم عامل از این کاراکترهای خاص استفاده دیگری می کند
*  به معنای چند کاراکتر نامعلوم
؟ به معنای یک کاراکتر نامعلوم
/ و \   برای جداسازی نام پوشه ها در آدرس یک فایل یا فولدر

الان روشی رو براتون می گم که تا حالا هیچ جایی نه دیده و نه شنیده اید چرا که خودم هم به طور اتفاقی کشفش کردم با این روش می توانید هر اسمی که می خواهید به برای فایلها و پوشه های خود انتخاب کنید چند نمونه رو تو تصویر ببینید

خوب حالا چطوری:
1-از منوی استارت گزینه Run را انتخاب کنید( یا کلید ویندوز را گرفته و R را فشار دهید)
در Run دستور charmap را نوشته و OK
2-پنجره ای که باز شده است لیست کاراکترهای فونت های نصب شده بر ویندوز را نشان می دهد می توانید کاراکترهای دلخواه را با دابل کلیک یا کلیک و انتخاب Select از پایین پنجره ، انتخاب کنید در آخر بر دکمه copy کلیک کرده تا کاراکترهای انتخابی کپی شوند
3-حالا هر فایل یا پوشه ای را که می خواهید تغییر نام داده و با Paste کردن (ctrl+v را فشاردهید) متن کپی شده ان را به نام دلخواه تغییر دهید
با این روش نه تنها می توانید از کاراکترهای ویژه * ؟ >< / \ | : در نام ها استفاده کر بلکه می توان نام پوشه ها را به شکلکهای مختلف تغیر دهید مثلا پوشه ای که در آن چند فایل موسیقی است را به شکل نت موسیقی نام نهاد

سوال: چرا اینطور می شود؟این نوع نام گذاری نباید انجام گیرد؟
در واقع کاراکترهایی که به شکل ستاره یا علامت ستاره نمایش داده می شوند دارای کد اسکی و یونیکد متفاوتی است یعنی از نظر سیستم عامل این کاراکترها همان ستاره و علامت سوال ممنوع نیستند
سوال: من هنگامی که این کار را انجام می دهم نام پوشه یا فایل به صورت مستطیل کوچکی در می آید؟ مشکل کجاست؟
همانطور که گفتم این کاراکترها دارای کد متفاوتی نسبت به علامتهای خاص مثل * ؟ هستند پس برای نمایش صحیح آنها باید از فونت خودشان استفاده شود در پنجره Character Map در منوی کشویی لیست فونت های نصب شده در ویندوز نمایش داده می شود ولی ویندوز فقط از یک فونت برای نمایش نام فایل ها استفاده می کند که در ویندوز اکس پی tahoma است پس شما هم کاراکترهای خود را از همین فونت انتخاب کنید
می توانید با راست کلیک در جایی خال در دسکتاپ و انتخاب Properties و سپس Appearance و کلیک بر دگمه advanced و انتخاب icon  از منوی کشویی فونت مورد استفاد را ببینید یا تغییر دهید (مثلا می توانید فونت سیستم را به فونت جالبی مثل نستعلیق تغییر دهید)

  1. علیرضا
    2009/08/22 در 06:21

    با سلام و تشکر از مطلب مفیدتون….
    سوالی داشتم: نامگذاری فولدرها و با فایلها به صورت فارسی در ویندوز xp و Vista در آینده مشکلی رو ایجاد میکنه و امکان خرابیه فایل یا فولدر را میتونه فراهم کند؟ اگر پاسخ را هم برایم ایمیل نمایید متشکر میشوم…

  2. 2009/06/19 در 20:39

    با سلام

    من مطلب شما را برای قفل گذاری بر فولدر ها را خواندم و یک سوال در ذهنم ایجاد شد

    اگر این فایل قفل شده رایت شود آیا می توان قفل فایل رایت شده را شکست؟ + نحوه شکستن قفل

    با تشکر

    اگر ممکن است جواب این سوال را به ایمیل زیر ارسال کنید

    shahabp30@gmail.com

  3. 2009/04/09 در 14:23

    salam
    motaasefane manam joze un kasani budam ke peyghame mamnooeeyate estefade az caractorhaye mamnoo ro bad az ejraye darsturate jenabeali daryaft kardam.

    agar moomkene dalilesho begin va inke chetor rafesh konam?

  4. 2008/12/18 در 06:52

    قصد تبادل لینک با وب شما رو دارم با نام

    شهر کامپیوتر

    و لینک

    http://www.pccity.ir

    منتظرم
    لینکم کن
    بعد بگو با چه اسمی لینکت کنم
    رنجمم 3 هستش
    …..

  5. 2008/12/14 در 13:28

    عذر مي خوام اشتباه تايپي در نظر قبلي بود .اروري كه مي داد از كاراكتر بعنوان اسم نمي شد استفاده كرد.

  6. 2008/12/14 در 13:22

    سلام متاسفانه من هم انجام دادم ولي اسم مي خواست.

  7. 2008/11/08 در 00:58

    اسم فولدر رو میشه خالی گذاشت با (alt + num(255 . ممنون. مفید بود

  8. میثم
    2008/11/04 در 19:31

    چرا نمیشه وب رو سیو کرد؟؟؟؟!!!!

  9. مهدی
    2008/11/04 در 16:26

    سلام-من هم انجام دادم ولی نشد-همون پیغام را می گیره که شما نمی توانید از این کاراکتر به عنوان اسم استفاده کنید

  10. 2008/11/04 در 14:42

    نشد
    همون پيغامي كه نميشه از كاراكترهاي غير مجاز استفاده كرده را ميده.
    اگه بشه از طريق ايميل جواب بدهيد ممنون ميشم چون واقعا لازمش دارم

  11. 2008/11/04 در 09:11

    سلام

    من هم انجام دادم نشد!

    شاید علتش اینه که ویندوز من XP-SP3 هست و این باگ توش رفع شده!

  12. 2008/11/04 در 09:09

    سلام

    من هم انجام دادم نشد!

    شاید علتش اینه که ویندوز من XP-SP3 هست و این باگ توش رفع شده!

  13. معین
    2008/11/03 در 17:04

    اون همنه تهشو بی زحمت بکن همینه!:»>

  14. معین
    2008/11/03 در 17:03

    من الان به کامپیوتر دسترسی ندارم پا لپ تاپم نمیشه یه کاری بود خیلی وقت پیشا شنیده بودم که با آلت و شماره هایی که سمت راست کی بورده میشه انجام داد به نظرت همنه؟!

  15. M.K_Soft
    2008/11/03 در 13:03

    این کار رو با نگه داشتن کلید Alt و زدن دکمه های ماشین حساب کیبرد هم میشه انجام داد.
    ولی این روش جالب تر بود. ممنون.
    http://www.thelightnights.wordpress.com

  16. mmsh
    2008/11/03 در 11:28

    The same procedure can be done by pressing Alt button and typing a numeral code, e.g. Alt+352

  17. Hamid
    2008/11/03 در 09:24

    سلام من امتحان کردم ولی نمیشه. یه خورده بیشتر توضیح بدید که شما چه طوری این کارو کردی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!

  18. virus
    2008/11/03 در 08:13

    سلام بد نبود اگه می تونی یه فایل در حال اجرا رو اسمشو عوض کن

  19. hidden
    2008/11/03 در 05:54

    سلام دوست عزیز
    با تشکر از مطالب جالبی که در اختیار تمامی کاربران سایت قرار می دین
    مشکلی که من دارم اینه که بعد از کپی و پیستی که انجام می دم بازم ویندوز اجازه تغییر نام رو نمی ده

  20. کاظم
    2008/11/02 در 16:58

    خواب دیدی خیر باشه دوست من. به هیچ وجه کار نمی کنه. هرچند می دونستم اما تست کردم تا مطمئن هم شدم.

  21. 2008/11/02 در 16:04

    دمت گرم

  22. 2008/11/02 در 15:48

    سلام من امتحان كردم ولي نشد.
    باز هم كاراكترها رو قبول نميكرد.
    بهتر بگم الكي بود.

  23. مهدی
    2008/10/26 در 07:17

    سلام
    من امتحان کردم اما نشد اگه میشه راهنماییم کنید
    —————–
    سلام یکم بیشتر توضیح دهید که چطور نشد؟
    آیا مشکل شما این نبود
    سوال: من هنگامی که این کار را انجام می دهم نام پوشه یا فایل به صورت مستطیل کوچکی در می آید؟ مشکل کجاست؟
    همانطور که گفتم این کاراکترها دارای کد متفاوتی نسبت به علامتهای خاص مثل * ؟ هستند پس برای نمایش صحیح آنها باید از فونت خودشان استفاده شود

  24. نوید
    2008/10/25 در 08:41

    تو Vista کار نمی کنه

  25. Joe
    2008/10/21 در 10:34

    سلام
    من یک وبلاگ انگلیسی زبان دارم که در آن مطالب خودم را می نویسم. از طرفی فارسی را هم بلد هستم و مشتری وبلاگ شما نیز هستم و گاهی می خواهم از مطالبی که شما عنوان می کنید، در وبلاگ خودم استفاده کنم. منتها با توجه به مطلبی که تحت عنوان «مرام نامه» نوشته اید، و از طرفی رعایت مسائل اخلاقی من باید به وبلاگ شما لینک بدم و از طرفی به دلیل اینکه وبلاگ من کلا به زبان انگلیسی هستش و نیز مسائلی که به خاطر تحریم علیه ایران مطرح هستش، من نمی تونم این کار رو بکنم. به خاطر همین هم می خواستم از شما اجازه بگیرم که از مطالبتون «فقط در وبلاگ انگلیسی زبان خودم که کاملا به زبان انگلیسی نوشته می شود» استفاده کنم و بنده را به خاطر لینک ندادن به وبلاگ خودتون، معذور بدونین. البته اگر بهم اجازه بدین و گرنه این کار رو نمی کنم.
    به هر حال من در اینجا با آی پی ایران کار نمی کنم و مشکلی ندارم ولی اگر به شما لینک بدهم، چون شما در ایران هستید، من از عواقب بعد از اون برای وبلاگ خودم نگران هستم.
    ضمن اینکه با توجه به اینکه مشتری های وبلاگ من امریکایی ها و انگلیسی زبان ها هستند، اگر به شما لینک بدهم، برایتان مفید نخواهد بود. چرا که یک وبلاگ فارسی زبان به درد آن ها نخواهد خورد.
    به هر حال من منتظر می مانم تا پاسخ شما را در همین پست دریافت کنم. (ببخشید که حتی نمی تونم ایمیل خودم رو بهتون بدم؛ واقعا من رو ببخشید)
    – ممنون
    ———————-
    hi there
    i just wanted IranianS know that there is something named copyright nothing else it wasn’t to gather links or other things i’m glad that my blog is translated to English go ahead man but i wish you told me your web

  26. محمدامین
    2008/10/20 در 06:04

    جالب بود، میشه باهاش حسابی کلاس گذاشت 🙂

  1. 2008/11/04 در 12:51

پاسخی بگذارید

